Kompetencje miękkie w IT?
Kiedy dobrych kilka lat temu zaczynałam przygodę z prowadzeniem szkoleń i tworzeniem programów rozwojowych często miałam problem z obszarem IT, który:

  • Nie miał czasu na te HRowe „głupoty” (miękkie szkolenia), bo w ich pracy to niepotrzebne.
  • Tematy HRowe (oceny okresowe, badanie potrzeb szkoleniowych) uważał za wyjątkowo mało przydatne bo „u nas to inaczej działa”
  • Domagał się zazwyczaj szkoleń z asertywności lub zarządzania czasem (kiedy przełożony wymagał za dużo) – innych zainteresowań „miękkimi tematami” nie wykazywał. Chyba „że czymś mnie zaciekawicie”

Powyższa lista jest oczywiście pisana z lekkim przymrużeniem oka, ale nie zmienia to faktu, że IT nie do końca widziało potrzebę rozwijania kompetencji miękkich.

Kiedy patrzę na sytuację dziś,  zauważyłam jak wiele się w tym czasie zmieniło:

  • Dziś to IT szuka kontaktu (lub chętniej na ten kontakt odpowiada) i sposobu w jaki można rozwijać kompetencje miękkie, widząc realne korzyści z ich rozwijania lub nawet traktując je jako warunek konieczny efektywności zespołów IT.
  • Bardzo popularny stał się SCRUM, który rzuca ogromne wyzwanie w zakresie kompetencji miękkich Scrum Masterom, Product Ownerom, pozostałym członkom zespołów scumowych oraz biznesowi.
  • Coraz trudniej zarządza się różnorodnym zespołem, znajduje sposoby motywowania i angażowania pracowników na tak korzystnym dla nich rynku.
  • Coraz więcej osób żyjąc i pracując w ciągłym pędzie zauważa potrzebę (konieczność?) poszukiwania balansu i samorealizacji w związku z wykonywaną pracą.

Patrząc na powyższe, dziś w końcu widać porozumienie między nami w temacie „po co kompetencje miękkie w IT”, „Po co komunikować się skutecznie, udzielać sobie nawzajem feedbacku, wspierać”… W końcu szeroko rozumiane kompetencje miękkie zaczynają być dostrzegalnym i potrzebnym narzędziem w obszarze IT. Ważne, żeby oferta była idealnie dopasowana do grupy odbiorców.

Bo efektywnie (i naprawdę fajnie) pracuje się tylko wtedy, kiedy rozwijane umiejętności odpowiadają na konkretne potrzeby i mogą być wykorzystane w pracy natychmiast. 

Podoba mi się ten romans HR z IT  i mam nadzieję, że będzie trwał i owocnie się rozwijał.

A jakie są Wasze doświadczenia i obserwacje na temat wspierania obszaru IT w zakresie rozwoju kompetencji miękkich? 

Pytanie do IT/ SCRUM – Znajdujecie dostawców, którzy w zakresie kompetencji miękkich rozumieją specyfikę Waszej pracy, potrafią uszyć szkolenia, programy rozwojowe na Waszą miarę? ( …zamiast proponować ogólne rozwiązania z nadzieją, że coś Wam się przyda? 😉

Pytanie do moich HR-owych koleżanek i kolegów – Czy posiadacie sprecyzowana ofertę dla Waszych drogich IT-owców?

Jestem bardzo ciekawa Waszych obserwacji i doświadczeń.

Lucyna Konkel

Lucyna Konkel

HR manager, trener, coach, autorka projektu HR4Agile. Każdego dnia udowadnia jak wielką moc w rozwoju Twojej firmy ma dobry HR.